fredag 11. mai 2012

Hvis jeg var Roar Flåthen


Leserbrev i Sandefjords Blad 18. februar 2011

Jeg drømte en natt at jeg var LO-sjef Roar Flåthen. Jeg skuer utover Youngstorget og innser at jeg må gjøre noe for ettermælet mitt. Hva er det beste jeg kan gjøre for medlemmene, som vil bli hyllet lenge etter min levetid? Hva med en ny kommunepolitikk? Det vil komme alle medlemmene av LO til gode å effektivisere kommunene!

Jeg får sekretæren min til å sette opp en telefonkonferanse med varaordfører Vidar Andersen og ordfører Bjørn Ole Gleditsch i Sandefjord. Ryktene sier at de er åpne for nye idéer:
Roar Flåthen: Gutter, jeg hører dere har noen utfordringer ettersom de statlige overføringene havner i grisgrendte kommuner, og dere må klare dere med smuler?
Vidar Andersen og Bjørn Ole Gleditsch: Ja, jo…det har du helt rett i.
Roar Flåthen: Ja, dere er en av landets mest veldrevne kommuner, likevel har dere uløste oppgaver så det holder, blant annet etterslep på vedlikehold av offentlige bygninger på flere titalls millioner kroner.
Vidar Andersen: Ja, det forteller en del om hvor urettferdig skatteoverføringssystemet er.
Roar Flåthen: Sorry, gutter. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Jens og Liv Signe trenger stemmene i de kommunene, så da synes vi det er rettferdig. Men jeg har en plan: Jeg har fått et brev her av FrPs 7. kandidat på bystyrelista, Ole Trygsland Hoelseth. Han forteller om et firma han startet som ble kjøpt av et stort Oslo-eventbyrå. Han ble vitne til en verden der norske selskaper bruker millioner av kroner hvert år på å stimulere ansatte gjennom fester, turer, salgs- og produktivitetskonkurranser. Hvorfor kan ikke kommunesektoren gjøre noe lignende?
Bjørn Ole Gleditsch: Konkurranser?
Roar Flåthen: Ja, det er ikke bare dere i ledelsen som kan tenke, skjønner’ru. Det er faktisk sånn at du kan få utrolig mye ut av de ansatte om de stimuleres på rette måte og spiller på lag. Det er jo en grunn til at Telenor, if, DnBNor og Statoil bruker pengene på den måten!
Vidar Andersen: Stimulere?
Roar Flåthen: Ja, når var det sist kommunen stimulerte renholdspersonalet med ekstrabonuser for rask vasking, kombinert med kvalitet? Når var det sist kommunen utlyste konkurranser i hver eneste avdeling og etat med middagspremier til månedens avbyråkratiserer, eller en utenlandstur til årets beste avbyråkratiserer?
Vidar Andersen: Bra forslag. Men hvordan unngår vi at det blir masse utgifter og ideene ikke gir tilsvarende besparelser?
Roar Flåthen): Slapp av, det garanterer vi i LO for. Vi skal vise Norge at dette funker! Vitsen er å spare penger på en positiv måte. 3.400 ansatte i Sandefjord kommune har klokere huer til sammen enn administrasjonen. Tenk bare hvilken tankekraft det er når de først begynner å tenke ut nye ideer til effektivisering og rasjonalisering.
Vidar Andersen og Bjørn Ole Gleditsch: Vi er med!
Roar Flåthen: Og en ting til: Jeg hører medlemmene mine er møkk lei av daukjøtt som bare går på jobben for å motta lønn. De ødelegger for alle – medlemmene, skattebetalerne, miljøet. Jeg har innsett at det må bli lettere å sparke dem. Men får dere lov til det må dere love meg en ting:
Vidar Andersen: Og det er?
Roar Flåthen: Er’ru klar over at de kommuneansatte får 175 kroner pr pers til å feste for på julebordet og sommerfest? Det er f…steike meg ikke mer enn vi brukte på vorspielet når jeg jobba på gølvet på Kongsberg våpenfabrikk!

Jeg våknet med et rykk. Og et smil om munnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar