tirsdag 6. august 2013

Referanser til gavmilde innbyggere

Som følge av mitt innlegg Misunnelse og grådighet ble jeg imøtegått av blant annet stortingsrepresentant Lars Egeland (SV) i Sandefjords Blad. I sitt innlegg, som jeg dessverre ikke kan se er publisert elektronisk noe sted og linke til, hevder Egeland at han ikke kan finne denne statistikken. Statistikken bygger på en undersøkelse utført av Gallup hvor 195.000 mennesker er intervjuet. Denne viser at Norge er på 28. plass i giverglede til veldedige organisasjoner.

Jeg synes ærlig talt det er litt rart at en stortingsrepresentant med tilgang på egne sekretærer, Stortingsbiblioteket og  partiorganisasjon ikke kan finne en slik statistikk når jeg hadde oppgitt i mitt leserbrev at den var utført av Gallup i 2010. Det er så enkelt at man kan skrive følgende ord inn i Google: "Gallup", "2010" og "Charity", så dukker undersøkelsen opp. ("World Giving Index").

Han skriver jo også som om det bare er lavskatteland som gir mer i veldedighet - fordi behovet for privat veldedighet er større i slike land. Men det er mange typer land på listen - også land som kan kalles sosialdemokratiske. Da undersøkelsen ble utført hadde England vært styrt av Arbeiderpartiet (Labour) i 13 år, men likevel er det tydelig at givergleden der er mye større enn i Norge.

Siste: I sitt leserbrev i går, 14. august, påstår Egeland at jeg aldri har kommet med kilden til undersøkelsen i det hele tatt - og dermed står til stryk. Jeg synes det er rart at han holder på slik. Brevet mitt står jo på trykk og kan etterkontrolleres. Trolig satser han på at folk ikke husker, eller gidder sjekke. En slik debatttaktikk er bare fjollete.

Når han skrev at han ikke klarte å finne statistikken, basert på mine opplysninger, skrev jeg at jeg skulle legge den ut på denne bloggen - men da var det plutselig galt at jeg la den ut noen dager for sent (Årsaken til forsinkelsen var pappaperm og dårlig tilgang til PC og nett der jeg var. SVere elsker jo pappapermisjoner, men i avisa omtaler han det bare som "permisjon", og det var neppe tilfeldig). Jeg trodde jeg gjorde ham en tjeneste og at han hadde seriøse intensjoner om å se nærmere på undersøkelsen og kanskje finne svakheter ved den.

Når politikere krangler på den måten ender det med politikerforrakt som rammer oss begge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar