torsdag 23. oktober 2014

Livlig i Sandefjord bystyre

Det ble riktig så livlig i Sandefjord bystyre i kveld (torsdag 23. oktober 2014), etter at jeg holdt innlegget under. Jeg tror ikke jeg har fått så mange motinnlegg noen gang. Særdeles få klarte å se debatten prinsippielt.

Motstanderne delte seg i to grupper, enten mente de jeg "måtte skjønne" at flyktninger både må hjelpes der de er og at vi må hjelpe dem til  Norge.  Og at en slik politikk ikke har noen økonomiske konsekvenser som går utover evnen til å hjelpe flere flyktninger. Den andre gruppen var vel igrunnen bare sinte.

Anledningen var den årlige debatten om antall flyktninger byen skal ta i mot. Jeg skal innrømme at jeg ikke alltid har følt meg like bekvem i den type debatter, fordi jeg har følt FrP ikke har engasjert seg nok i forhold til flyktninger i deres nærområder. Men den nye Regjeringen har vist veldig bra tendenser, og da mener jeg det bare er å stå på sitt.

Jeg angrer ørlite på formuleringen "Fariserer og hyklere", men det var fordi humoren ikke satt, ikke fordi det var så veldig galt å si det:


"Debatten om antall flyktninger Sandefjord skal ta i mot har en tendens til å bli veldig følelseladede.
Hovedårsaken til det er at venstresiden fremstiller seg som mer moralsk aktverdige enn andre fordi de vil ta inn noen titalls flere flyktninger.

Men jeg mener det er opp til en annen å dømme hvem som opptrer moralsk. Faktisk lurer jeg på noen ganger om ikke det er riktig å sammenligne noen av aktørene i debatten som fariserer og hyklere. Skinnhellighet kler ingen.

Du er ikke et bedre menneske om du vil ta i mot 30 flyktninger flere enn en annen i denne sal.

Men du er en dårlig politiker hvis du ikke reflekterer over flyktningsituasjonen generelt. For tiden har vi det største antall flyktninger i verden siden 2. verdenskrig. På ett par år har antallet vokst fra litt over 40 millioner mennesker til over 50.

For tiden er det slik at det oppstår over 30.000 nye flyktninger hver eneste dag. Hvis det er noen som tror at det hjelper å ta inn 30 flyktninger fra eller til i en slik situasjon, så får de tro omigjen.
Det er utrolig nok noen som argumenterer med at ”jammen vi må jo ta inn vår andel”

Men det er kunnskapsløst å snakke slik. En krone brukt på flyktninger er verdt ca. 26 ganger mer om den brukes i flyktningenes nærområder.

Det er derfor direkte dumt, uøkonomisk og ødeleggende for flyktninger generelt om vi skal velge ut noen få som vi skal bruke en drøss med penger på i Sandefjord.

Det er ikke sant at det lønner seg på noen måte å ta inn flyktninger i Sandefjord.

Sandefjord FrP engasjerer seg aktivt i arbeidet med å forbedre både levekår og utdanning i flyktningleierne i flyktningenes nærområder.

Noen vil hevde at, "jamen vi må vel hjelpe til med å tømme flyktningmottakene, for det er så forferdelig å sitte på et mottak". Ja, det er neppe hyggelig, men det er tross alt bedre enn å sitte i åresvis og fryse eller svette i et telt.
Det er dessuten ikke lurt å nærmest oppfordre flyktningene til å sette ut på egenhånd på farefulle reiser over havet, hvor hundrevis drukner. Vi er moralsk ansvarlige for hva som skjer med de flyktningene, hvis vi nærmest oppfordrer dem til å komme.

Til slutt vil jeg peke på to poeng i flyktningdebatten som vi ikke skal glemme: De flyktningene som kommer hit nå er i stor grad muslimer. Noen av dem er ekstreme muslimer, de aller, aller fleste er det ikke. Men er det ikke verdt å dvele over følgende: Da jeg var liten gutt fantes det knapt ekstreme muslimer sammenlignet med i dag. I Libanon gikk for eksempel damene med minskjørt. I dag går de med klær så store som telt over hele kroppen. Har det vært spesielt lurt av oss i Vesten å bombe så mange muslimer som vi gjør? Eller er det slik at vi er overbeviste om at hvis vi bare slipper et par bomber til, så blir de mindre ekstreme?

Og husk på en ting, til alle som hører på. Uansett hva det blir til når det gjelder flyktninger: Jeg oppfordrer alle som kan til å bidra med integrering i det daglige."

(Teksten er basert på mitt forhåndskrevede manus, i fremførelsen kan det ha fremkommet noen små endringer, men de var ubetydelige)

1 kommentar:

  1. Fint du står opp og forteller det mange andre bare tenker!

    SvarSlett