Norsklektoren Kjetil Dybvik, som står bak Kjetils faglitterære blogg har tatt
voldsomt til motmæle mot mitt innlegg Simpelthen si ja i Sandefjords Blad-
Innlegget handler om at NAV må kjøre en tøffere praksis overfor unge
sosialhjelpsmottagere. 2. Januar sto innlegget hans Simpelthen si
nei. Simpelthen si ja. på trykk. Jeg har valgt ikke å kommentere
noe av det han skriver direkte i avisen. Det er tre årsaker til det. For det
første skriver han så langt at det er så godt som umulig å lage et fornuftig
svarbrev rent lengdemessig. For det andre har han en så spiss og konfronterende
form, som er veldig personlig rettet, at jeg tror han er med å diskreditere
avisdebattanter i sin alminnelighet, noe som smitter over på meg om jeg blir
med på de notene. For det tredje finner han på ting jeg mener – og det er
veldig vanskelig å vikle seg inn i en slik debatt. Det blir litt som ”Når skal
du slutte å slå din kone?”. Spørsmålet i seg selv er med å skape tvil – dermed
er det lett å havne i et nett.
Det er rart at en såpass offentlig person som en lektor på
Norges nest største videregående skole kjører en slik stil. I ”gamle dager” var
lektorer noen mer bevisst at de har en oppdragerrolle, en oppdragerrolle i form
av å være forbilder. Bloggen Kjetils faglitterære blogg er også full av
beinharde personangrep på folk som har stått i hans vei – det gjelder både i privat og politisk sammenheng.
Når jeg likevel går gjennom det han skriver i denne bloggen
er det fordi temaet vi diskuterer er for viktig til at påstandene hans skal få
lov til å stå uimotsagt. Det er nå en
gang slik at teksten i bloggen hans kan være tilgjengelig i mange år fremover. Den
tiden da gamle leserbrev sto glemt i støvete arkiver i lokalavisen og bare ble
lest mange år senere av historikere og hovedoppgaveskrivere er for lengst forbi.
I bloggen min har jeg plass nok til å ta for meg påstandene
hans i detalj, uten å måtte telle ord. Jeg synes også det er et poeng at Dybvik
får konkret motbør på det han skriver. Det slår meg at selvinnsikten hans kan mangle
noe. Jeg påstår ikke noe om han generelt, for jeg kjenner ham ikke. Men i denne
sammenhengen synes jeg det ser slik ut. Sannsynligheten for at han i større grad klarer å se seg selv
utenfra som følge av det jeg skriver er neppe til stede. Men sakte, men sikkert
kan han kanskje få justert verdensbildet noe og bli en mindre sint mann. Kanskje
klarer han å få noen lysglimt av innblikk i at verdensbildet hans har store
sprekker. Kanskje slår den tanken ham for eksempel at han kompenserer mangel på
kunnskap og erfaring med sterkere utfall enn det som er normalt sømmelig.
En siste grunn til å bruke såpass mye plass og energi på
lektoren er at det kan være personer der ute som faktisk orker og lese alt
dette, og som kan få noen aha-opplevelser i forhold til hvordan
velferdssystemet i Norge og Sandefjord fungerer. Kanskje kan det bidra til at
vi får forbedret det.
På kort sikt er jeg pessimist. Norge har så mye penger at
politikerne ikke ser noen behov for å gjøre tøffe valg. Det er mer å tjene på politisk
akkurat nå å spille på at alle er trengende enn det er å forbedre systemet.
Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt har gjennomført det jeg mener er nødvendig.
Hun er sosialdemokrat. Verre er det ikke.
Mine kommentarer er skrevet i kursiv.
Lille julaften har Ole T. Hoelseth påtatt seg rollen som
doktor.
Jeg tør nevne at
innlegget kom på trykk lille julaften, men var skrevet lang tid i forveien.
Dette vet selvfølgelig Dybvik.
Han skriver ut én medisin til alle sosialhjelpssøkere:
Arbeid.
Denne doktorleken hvor han skjærer alle over én kam faller
ikke heldig ut. Det er en grunn til at det tar 7.5 år å utdanne seg til lege.
Lekfolk bør ligge langt unna doktorering.
Her skurrer det
veldig, og jeg lurer på om Dybvik bevisst blander sammen ting, mangler kunnskap
eller bare synes han det er artig å leke seg med ord.
Det er ikke leger
involvert i den skjønnsmessige vurderingen av om en person skal få utbetalt
sosialhjelp. Når han drar inn leger som en del av angrepet sitt kan det kanskje
for noen se ut som om det egentlig er mennesker på AAP eller uføre han mener.
Det er en ganske vanlig debatteknikk å generalisere på den måten av de mest
ihuga forsvarerne av velferdsstaten – de som vil de skal være akkurat slik den
er nå, uansett opplagte svakheter. Å si noe om den høye uføregraden i Norge er
en litt annen debatt, selv om det er sammenhenger. Jeg snakker om
sosialhjelpsmottagere av to årsaker. For det første fordi det er en kommunal
utgift vi kan gjøre noe med, for det andre fordi det er en sammenheng mellom
høy rekruttering til sosialhjelp og antallet som senere går over i uføre fra en
lang periode på sosialhjelp.
De som bevilger
sosialhjelp er personer akkurat som meg og Dybvik, personer med høyere
utdannelse – ofte sosionomer, men også ofte personer med en bredere bakgrunn – de kan ha alt fra norskfagutdannelse som Dybvik eller mediautdannelse som meg.
Vanligvis har de en universitetsgrad.
Han bidrar til å
opphøye de som deler ut sosialhjelp til noe større enn det de er – de er som
meg og deg, helt vanlige mennesker som kan ta feil. Noen gjør en god jobb, noen
gjør en dårlig jobb. Noen tolker regelverket svært ofte i favør av klienten,
andre i klientens disfavør. Det er en skjønnsvurdering de gjør. Det er ikke
rakettvitenskap og det skulle bare mangle at politikere og andre får lov til å
mene noe om i hvilken hovedretning NAV-konsulentenes vurderinger bør gå og - og om de
er på ville veier.
Hoelseth ser for eksempel ut til å mene at det går en magisk
grense ved 35 år.
Her har nok ikke
Dybvik fulgt med helt i det som har foregått i lokalpolitikken. Ingen kan
forlange at alle debattanter kjenner til hele forhistorien i saker, men nettopp
derfor er det litt dumt å gå så høyt opp på banen som han gjør. Det er NAV som
har satt opp gruppene 18 til 25 og 25 til 35 år.
Det i seg selv kan jeg
ikke forstå det er noe galt med. Det bør være lulik måte å arbeide mot
unge sosialhjelpsmottagere og eldre mottagere. Jeg kan ikke forstå at Dybvik er
mot det.
Kommunestyret har
bestemt at det skal satses spesielt på de to gruppene. I fjor ble det bevilget
penger til å ansette en konsulent som skulle igangsette sysselsettingstiltak
for 15 av de den gang ett hundre sosialhjelpsmottagerne i de to gruppene som
lever av sosialhjelp. Altså – de får ikke bare sosialhjelp av og til, men de lever
av sosialhjelp permanent.
Det siste er egentlig
ganske alvorlig. Det er ikke hjemlet juridisk noe sted. Det har aldri vært
meningen at noen skal kunne leve av sosialhjelp. Sosialhjelp er en
skjønnsmessig pengehjelp til de som har falt mellom flere stoler, dvs de har
ikke rettigheter til arbeidsledighetstrygd eller de har kommet i andre
vanskelige personlige situasjoner som gjør at de er i akuttpengenød.
Personer som er syke
skal ikke ha sosialhjelp over lenger tid. Enten er de så syke at de skal
bevilges uføre av en lege, eller hvis det er tvil om deres arbeidsevne, skal de
gjennom en arbeidsavklaringsperiode via attføringsbedrifter som Fønix.
Dersom de sliter med
rus som gjør dem ute av stand til å arbeide må de på en avvenningsklinikk. Den offentlige websiden Fritt sykehusvalg opplyser i skrivende stund at det er én ukes ventetid på å få plass på
korttids- eller langtidsbehandling i forhold til rus.
Å fylle på med penger
til den rusede personen med sosialhjelp, uten å stille krav til enten avrusning
eller å komme seg i en tiltaksjobb, er ikke å hjelpe – det er å være
muliggjører for rusmisbrukeren. Noe annet ville det være å stille krav til at
vedkommende var i arbeid eller utdanning. Da var det i hvert fall en teoretisk
mulighet for å komme noen vei.
Men tilbake til de 15
tiltaksplassene. FrP kjempet en innbitt kamp for at vi skulle fremskaffe 100
tiltaksplasser. Vi mente 15 ikke var tilstrekkelig og ikke ville føre til
ønskede resultater. Vi mente vi kunne oppleve en motsatt effekt, nemlig at
flere unge søkte seg til sosialhjelp. Oddsene for å bli utsatt for krav om å
jobbe for sosialhjelp er ikke store nok når bare 15 personer må jobbe.
Resultatet ble da også
at antall unge som lever av sosialhjelp i Sandefjord det siste året har økt.
Antall unge i de aktuelle gruppene som mottar hjelp totalt sett har økt og det
samme har den samlede utbetalingssummen av sosialhjelp.
Det er dette som provoserte
meg til å skrive Simpelthen si nei. Sosialhjelp, i motsetning til alle andre
store velferdsordninger som uføre og ledighetstrygd, betales av den enkelte
kommunes budsjett. Jeg er den siste tiden preget av at to personer – begge
nærmere 100 enn 90 år gamle, ikke har fått sykehjemsplass. En tredje person med
”dom” fra legen om at hun ville leve i maksimalt ett år til fikk heller ikke
sykehjemsplass før saken ble tatt opp på nytt. Jeg er blitt kontaktet av de
pårørende om disse sakene.
Selvfølgelig er det
noen som sier foraktelig at ”dette er å sette svake grupper opp mot hverandre”.
Jeg tror nesten ikke jeg hører noe dummere i politikken. All politikk handler
om å prioritere. Vi har det sosialbudsjettet vi har, det er ingen sannsynlighet
for å øke det – da er det slik at hvis tre eldre – åpenbart syke personer –
mangler sykehjemsplass og 30-40 ungdommer helt urimelig mottar sosialhjelp – så
er det disse ungdommene som tar penger fra de aller svakeste. Jeg snakker da om
personer som er sterkt svekket av alderdom. Det er ikke personer som på noen
måte kan ta seg sammen, slik friske ungdommer kan.
Så er det mange som
sier: Men mange i denne gruppen er ikke friske, de befinner seg ofte i
mellomfaser der de kan slite mentalt, ha noe rusproblemer, ha svakheter som
ikke er godt nok avdekket som ADHD, eller lettere hjerneskader. Det er her
forsvarerne av å beholde systemet akkurat som det er tar så grundig feil.
Selv om en person som
lever av sosialhjelp ikke er helt frisk viser all forskning at syke personer
har bedre av å jobbe enn å sitte hjemme. Er de åpenbart syke vil systemet fange
det opp – såpass godt kjent er jeg blitt med det etter årene som
attføringskonsulent.
Ut fra min erfaring i
attføringsbransjen (jeg jobbet også en del med unge sosialhjelpsmottagere) så
er det én ting disse unge guttene og jentene har sans for:, Rettferdighet. En person (jeg hadde ikke personlig med vedkommende å gjøre) sa
som forklaring på at å bli tatt i skulk fra sin tiltaksarbeidsplass at ”jeg har
to venner som ikke har fått noen tiltaksplass, så hvorfor skal jeg måtte jobbe
for sosialhjelpspengene mine når de slipper – jeg kunne gjort det, men da skal
de også. Så lenge de slipper skulker jeg med god samvittighet”).
Vedkommende hadde et
godt poeng. Det er en rettferdighetskodeks der ute, spesielt blant de unge, som
gjør det veldig vanskelig å forklare hvorfor 85 prosent skal slippe å gjøre
noe.
Jeg er klar over at en
del personer som er opptatt av at man ”ikke skal sette svake personer opp mot
hverandre” ønsker å løse deres manglende vilje til å prioritere ved å øke
skattene – nærmere bestemt innføre kommuneskatt i Sandefjord. Sandefjord SV vil
det, men Arbeiderpartiet vil det ikke – så de kan i grunnen holde munnen lukket
godt igjen. SV vil jeg berømme som tør gå inn for dette, ettersom det åpenbart
er upopulært.
Men det er ikke bare
upopulært, det er også veldig, veldig ufornuftig. For det første vil det ramme
Sandefjords konkurranseforhold med andre Vestfold-kommuner. Blir vi den eneste
kommunen med eiendomsskatt risikerer vi at større bedrifter skyr oss som pesten
og etablerer seg langt unna oss. For det andre: Det er ingen sammenheng mellom
kommuner som har eiendomsskatt og de kommunene som har en god aldersomsorg
eller velferd generelt. Mer penger inn i kommunale systemer har en tendens til
å forsvinne i nye gode idéer politikerne finner på, og det er alt for ofte ikke
aldersomsorg.
Det er ingen magi i legevitenskapen i Norge anno 2013. Leger
og andre fagfolk vet at mennesket kan få slagsider, sår og sjeleskader både før
og etter fylte 35.
Min øvrige kommentar
til dette med 35-årsgrensen er at FrP tok opp at vi burde legge fokus på
gruppen 18 til 25, ettersom det syntes for ambisiøst å stille krav til begge
grupper. Jo eldre en person blir, jo vanskeligere er det å få vedkommende til å
endre vaner – vi må derfor sette inn støtet tidlig. Det logiske er å satse på
de opp til 25 år når man ikke har ubegrensede ressurser.
Livet er komplekst, noe FrP i ofteste laget ser ut til å ha
problemer med å ta innover seg.
Denne setningen er
kanskje den jeg reagerer mest på i hele innlegget. Hvis det er meg som person
han sikter til er det ganske utrolig om han setter seg til doms over mitt liv –
hva jeg har erfart personlig, hva familien min, inngiftet familie har opplevd.
Vet jeg ikke ut fra de erfaringene at livet kan være komplekst?
Og – later Dybvik som
han ikke vet at jeg har arbeidet som attføringskonsulent i fem år frem til 2011,
eller underslår han det og håper han ikke blir oppdaget? Det er fullt offentlig
informasjon på bloggen min (som jeg vet han har lest), på Twitterkontoen min
(som jeg vet han har lest) og i diverse leserbrev i Sandefjords Blads arkiv.
Man kan også tolke ham
til å mene at FrPs 30.000 medlemmer – eller er det kanskje våre 463.000 velgere
som ikke forstår at livet kan være komplekst? Enten har han et litt spesielt
selvbilde, eller hensikten var bare å være tøff sarkastisk. Dessverre har jeg
en fornemmelse av at han mener dette, og det er vel nesten verre. Hvis målet er
å være tøff sarkastisk er det pussig, for han kritiserer meg i teksten for å
spille cowboy, og da er det jo rart han gjør det selv.
Livet er ikke et skjema. Livet er ikke en formel. Livet er
bygget av kjøtt og blod, sjel og ånd, – en sammensatt og vanskelig materie. Det
gjelder å tenke seg om. Det gjelder ikke å ta for lett på det. Å sette
skrekkelige, stygge og stigmatiserende merkelapper på medmennesker er lite
gavnlig.
Nå begynner det å ta
av.
For hobbypsykologen Hoelseth, han har sett inn i
sandefjordborgernes indre. Helt på egenhånd har han klart å skille byens
fattige i to grupper. På den ene gruppa setter han stempelet «virkelig
fattige». Dette dreier seg om noen ytterst få. Ja, det ser ut som de er så få
at de nesten ikke finnes. Hvis man møter på en fattig her i byen er det, ut fra
Hoelseths kategoriseringsapparat, nesten helt sikkert at den fattige er en
liksomfattig.
Og her er Dybvik på
vei ut av atmosfæren.
I praksis har Hoelseth dermed stigmatisert en hver fattig
som en arbeidssky slusk. For hvordan skal et eksemplar av den sjeldne arten
«ekte fattig» kunne bevise at han er det? Skal han gå med et merke på seg, der
det for eksempel står, med store bokstaver: OF (Ordentlig fattig). For at det
skal bli noe redelighet i debatten, må Hoelseth bli mer konkret.
Og er nå inni
stratosfæren.
Han forstår virkelig
ikke, eller later som han ikke forstår, av propagandamessige grunner, at alt,
absolutt alt i et velferdssamfunn vil når det kommer til stykke, handle om en
eller annen form for kategorisering og avgrensning.
Dybvik har kalt sitt
leserbrev Simpelthen si ja. Men han kan umulig mene det. Også i hans
drømmesystem ville han måtte ha en eller form for avgrensning av hvem som kunne
få sosialhjelp. Også i hans system ville det vært personer som mente hardnakket
at de burde fått sosialhjelp, men ikke fikk det fordi det var satt en grense et
sted.
Den grensen ville pr.
definisjon vært skillet mellom fattig og ikke-fattig sett med NAV-øyne. Og
uansett ville det – og selv jeg ville vært enig i gitte tilfeller – at et slikt
superliberalt system også noen ganger ville falle urettferdig ut for noen få
personer. Det er så godt som umulig ikke å falle utenfor systemer.
Han må komme med tall, tabeller og statistikk. Da blir
debatten i hvert fall noe mer håndfast og ikke fullt så synsete.
Jeg skrev noe håndfast
i mitt innlegg. Jeg refererte til at antall sosialhjelpsmottagere har økt i
Sandefjord. Igjen kaster han ut en påstand muligens i håp om at hva jeg har
skrevet ikke blir lest eller glemt. Dessuten: Dybvik og
jeg hadde i etterkant av leserbrevet mitt en twitterkommunikasjon der det kom
tydelig frem at jeg mitt første innlegg var ett av flere, underforstått at han
må se ting i sammenheng.
Jeg har jo dessuten
proppet mine tidligere innlegg med tall og oversikter. Men det viktigste av
alt: Jeg har ingen bevisbyrde når jeg sier at antallet på sosialhjelp og andre
ordninger er økende. Det er jo allmenn kunnskap – det er jo det hele debatten
dreier seg om!
Problemet med at
antallet som lever på en eller annen velferdsordning øker – parallelt med bedre
legevitenskap og stort tilfang av jobber – er noe han må forklare. Men han forsøker
å snu det hele det over på meg.
Det er jo en teknikk
han er avhengig av så lenge han ikke ser ut til å se at noe som helst er galt
med dagens system.
Hvordan har det seg
slik at jeg er så sikker på at det er noen som er liksomfattige og noen som er
fattige? Jo, som attføringskonsulent så jeg selv mange unge personer som
åpenbart var i stand til å jobbe, men som NAV opptrådte som muliggjørere overfor, slik at de ikke behøvde jobbe - de fikk penger uansett.
Som
attføringskonsulent oppdaget jeg også at sosialhjelpsmottagere selv har egne
oppfatninger om dette. Mange føler seg ubekvemme med at de får så mye hjelp, men
blir fort avhengige. Hvis du spør noen i denne gruppen om de kjenner folk som
kunne jobbet istedet for å leve av sosialhjelp vil du få en veldig klar
bekreftelse på at det mener de fleste.
Statistikken er definitivt
på min side, og det vet Dybvik: Når det de siste årene er titusenvis av ikke
faglærte jobber som er tatt av polakker, litauere og svensker (OBS Null kritikk
til dem, for det!) og disse jobbene ikke er tatt av unge norske
sosialhjelpsmottagere, så er det klart det er et skille mellom de som er
fattige og liksomfattige.
Er du frisk, skal du
jobbe, dersom du ikke har penger i banken eller andre privatpersoner du kan
leve av. Det er uakseptabelt å leve av andre menneskers skattepenger hvis du
ikke er syk. Husk på at det er mange av de som betaler skatten som sliter seg
opp på jobb hver morgen. Det er flere svært syke personer som jobber som må
proppe i seg piller og gå til endeløse fysikalske behandlinger for å komme seg
gjennom et normalt jobbliv. Og det er mange som ikke på noen måte har god råd,
selv om de ikke vil definere seg som fattige.
I kronikken kritiserer Hoelseth Helse- og sosialutvalget for
å lene seg for tungt til en rapport fra Fafo.
Ja, jeg gjør det – og
undrer om Dybvik i det hele tatt har lest rapporten selv.
Selv har han én kilde som bakgrunn for alle sine grove
insinueringer. Den er fra Storbritania på 1980-tallet. Altså fjern både i tid
og sted. Den beviser ingenting, og i møte med våre hjemlige forhold blir den
ikke stort mer enn en anekdote. Hoelseth skyter seg selv i foten.
Det jeg i
virkeligheten referer til er det klassiske skillet mellom ”Self made men” (oppkomlinger) og de klassisk rike. Det er
laget en del sosiologiske undersøkelser om skille mellom holdninger mellom de
to gruppene opp gjennom tiden. Jeg tror de fleste er enig at det er et
tidsuavhengig skille mellom de to gruppene, som har vært der siden
industriepoken begynte på 1700-tallet, kanskje tidligere. Når jeg får frem
dette ved å vise til nevnte undersøkelse, så er det for å illustrere hva jeg
tenker. Hadde jeg bare kommet med påstanden om at for mange sandefjordspolitikere
har hatt en for god oppvekst til å forstå problematikken rundt fattigdom, så
hadde det blitt like mye kritisert.
Dybvik vet utmerket
godt at det ikke eksisterer noen sosiologiske undersøkelser rundt dette fra
Sandefjord fra 2013, som jeg kunne vise til.
Hoelseth er i det hele tatt en argumentasjonens
krumspringmester. Han bruker det som et argument mot sosialhjelpsøkerne at de
faktisk klarer å fylle ut skjemaene. Mine elever i norsk som opererer med så
forvrengte og baklengse utlegninger, de stryker. Hvis skjemaene er for
komplekse, så er det NAV han bør angripe. All honnør til dem som klarer å
kjempe seg gjennom skjemaveldet. Det er ikke noe man gjør for moro skyld. Det
er ikke noe man gjør av latskap. Det er noe man gjør av livsnødvendighet. Det
er mennesker som kjemper for et grunnlag for sitt liv med nebb og klør Hoelseth
så lettvint nedgraderer.
Tja. Hva vet Dybvik
egentlig om dette? Vet han for eksempel i hvilken grad en attføringsbedrift
tilrettelegger for mange av disse ungdommene? Jeg har vært med på tilfeller der
ungdom tilbys å jobbe 20 prosent – bare basert på at de føler seg ”slitne” –
uten at det foreligger legerapporter eller lignende. Dybvik tegner et bilde av
fattige ungdom som om han kikket ut i et landskap i Charles Dickens tid. Jeg
blir virkelig nysgjerrig på hva slags kunnskap han har om området.
Det er ikke noen doktorlek på papiret dette her, Hoelseth.
Vi snakker om virkelige mennesker, hele og sammensatte, og ingen av dem passer
fullstendig inn i et skjema, uansett hvor lette du måtte ønske å gjøre
skjemaene.
Så har Dybvik doktor-hang
up igjen. De som arbeider med de ungdomsgruppene vi her snakker om – i
attføringsbedrifter som iFokus og Fønix kommer fra alle mulige bakgrunner. Jeg
kan nevne tidligere kolleger fra næringslivet, politiet, sosionomfaget,
bibelskole, kjøreskolelærer, lærer osv. osv. Ingen av er leger. Alle som
arbeider med ungdommene blir satt inn i en situasjon der de må gjøre noen
vurderinger av de de arbeider med. De må avgrense, stille en eller annen form for krav
– ta stilling – det er ingen leger inne i bildet, hvis vedkommende ungdom
er frisk. Det er disse personene som enten bistår den unge å komme seg ut av
sosialhjelp og inn i en jobb, eller de gjør den vurderingen at vedkommende
skrives ut fordi motivasjon ikke er tilstede.
Langtidssmottakeren har en opphopning av problemer på flere
områder. Det er stor utbredelse av helseproblemer. Hele 45 % oppgir at de har
så dårlig helse at det påvirker evnen til å fungere i dagliglivet. Nær 60 % har
dårlig mental helse, og ca 33 % har rusproblemer.
Her nærmer egentlig
Dybvik seg kjernen i det hele. Hallo – hvis 45 prosent mener de ikke kan jobbe,
så betyr det at 55 prosent mener de kan jobbe. Taler ikke da tallene til min
favør? 60 prosent har dårlig mental helse. – men da skal de jobbe, Dybvik! Det
er nettopp da – og det handler all tenkning – i hvert fall teoretisk tenkning i
NAV og attføringsbedrifter om. Har du det ikke bra, så blir du dårligere av å
bare sitte hjemme med problemene dine enn du blir i en jobb.
Det gjelder også
fysiske ting. Har du kroniske smerter, så er de like livsødeleggende i sofaen,
som de er på en arbeidsplass. Det er særdeles få sykdomstilstander som gjør at
legen vil si det er farlig å jobbe. 33 prosent har
rusproblemer. Ja, hva er nå egentlig det? Det er fullt mulig å jobbe selv om du
er ruspåvirket. Nei, det er ikke særlig lurt, men å være ruset av og til skal
ikke være en fribillett til å leve av sosialhjelp. Du drikker og ruser deg
mindre hvis du har en jobb!
En annen ting er: Hvis
de som lever av sosialhjelp i Sandefjord er så dårlige som det han referer til og
ikke kan jobbe – hvorfor får ikke Sandefjord kommune dem da straks over på
uføre, slik at vi slipper å bruke kommunens penger på dem? (Uføre betales altså
av staten). Hvis de virkelig er så
syke må de straks avklares. Men det blir de ikke, og det er her systemet har
sviktet totalt.
Man kan vel også
stille spørsmål ved verdien av selve undersøkelsen. Vil ikke mange mottagere
rettferdiggjøre at de er mottagere ved å si at de ikke har det bra mentalt
eller er syke?
Det er Kai-Rune Myhrer som skriver dette på Kirkens
Bymisjons nettside. Tallene er kanskje uinteressante for Hoelseth som ser
sosialhjelps-søkere som én stor masse, men jeg synes de hører med.
Tja – hva slags
menneskesyn er egentlig det, rettet mot meg. ”Kanskje uinteressante for
Hoelseth”. Dybvik kjenner meg jo ikke! Igjen slenges det ut påstander. Han
forutsetter ting for å forsøke å vinne en debatt – forsøker å svekke en motstander
med rene påfunn.
Det er ikke renslig,
og igjen stiller jeg spørsmål ved om ikke en lektor på en videregående skole
bør være et bedre forbilde.
Stønaden er ellers i hovedsak ment som en midlertidig
inntektssikring, og den tar derfor sikte på å gjøre klienten selvhjulpen.
Men det er jo ikke
slik systemet virker når tusenvis av unge lever permanent av sosialhjelp og
altså over hundre gjør det i Sandefjord!
Mener Hoelseth at det sjelden eller aldri er slik at
mennesker kan havne i bakleksa, havne mellom to stoler, havne mellom barken og
veden, havne i klemma mellom institusjoner, havne mellom to skjemaer, og at de
i en overgangstid kan trenge dette siste sikkerhets-nettet samfunnet vårt har
spent opp? Ja, i så fall må han saklig og velbegrunnet fortelle hvorfor og
hvordan dette skal skje.
Nei, det er Dybvik som
må forklare hvorfor det er et økende antall som kommer i denne situasjonen når
det aldri har vært skapt så mange jobber her i landet, som altså er måttet
blitt overtatt av utlendinger.
Tidlig i kronikken skriver Hoelseth at problemet ligger i
systemet. Samtidig avslutter han med å tale direkte til den enkelte
«liksomfattige». Ved å påstå at han kritiserer systemet, men oppsummere hele
kronikken med et personlig moralistisk piskeslag til unge utslåtte mennesker om
å sykle rundt i romjulas uvær, taler han med to tunger. Det henger ikke på
greip det han skriver.
Tja. Skulle jeg visst
at været ble så dårlig i jula også? Tror han ikke at de fleste ville kjørt bil
med en venn eller familie, hvis de virkelig ville gjøre en innsats for å få en
jobb?
Han sier jeg pisker
både systemet og de som utnytter det. Ja, det er helt korrekt. Det er de som
mottar penger fra felleskassa unødig som ødelegger for de som virkelig faller
mellom flere stoler. Det er jo de som er med å gjøre at alle ugleses – også de
som vi vet har behov. Det Dybvik gjør er å snu det hele, som om det er min
personlige skyld at sosialhjelpstallene har gått opp, altså parallelt med at vi
aldri har hatt så mange arbeidsplasser.
I praksis er det slik
at kritikere som meg aldri kan tillate seg å kritisere noen sider ved systemet,
fordi vi alltid og uten unntak vil bli beskyldt for å ta de svake, hvis Dybviks logikk skal føles. Det er rett
og slett uryddig, delvis udemokratisk. Det er vår plikt og rett og ta opp alle
sider ved det systemet vi lever i når vi ser svakheter ved det.
For formuleringer som at NAV-konsulenter skal gjøre sitt
beste for å tolke paragrafer i søkerens disfavør, og at et plakater med et
talende «Nei» skal lyse mot søkere som våger seg inn dørene på Nav-kontoret,
fortjener Hoelseths kronikk herostratisk berømmelse.
Dette er vemmelig. Hoelseth skriver på Twitter at han står
for alt han har skrevet, så jeg regner med at dette ikke bare er illeuktende
løskrutt.
Vi kommer ingen vei med løsaktige påstander som dette:
«NAV-konsulentene gjør unge mennesker en bjørnetjeneste ved å si ja. Et nei vil
ha den konsekvensen at de måtte jobbe. Verre er det ikke.» Ingen forsøk på
bevis følger. Verre er det ikke? Påstanden henger i løse lufta. Slik blir hele
kronikken til Hoelseth et luftslott. Slik den nå står har den ingen verdi, i
hvert fall ikke av det konstruktive slaget. Hvis vi derimot kan begynne å
diskutere statistikk fra SSB, og lover, reglement og rundskriv som knytter seg
til disse, kan det bli en debatt å vokse på. Hoelseth kan begynne med å bevise
at arbeidslivet er i stand til, og villig til, å ta imot bortimot alle som
søker sosialhjelp.
Jeg vet ikke riktig
hvor jeg skal begynne. Men jeg kan gjenta at Dybvik tydelig later som han ikke
aner at jeg har skrevet en rekke innlegg med tall og statistikk. En debatt slik
han setter premissene for er dessuten så godt som umulig i en lokalavis der de
fleste skribenter bare får lov å ytre seg med 3.500 tegn.
Jeg ber om skjerpede
krav til å få sosialhjelp. Punktum. Ordningen er basert på skjønn og de som
utøver dette skjønnet bør være strengere. Hva er galt med å hevde det? Han ber
meg jo ikke om å skrive innlegg i en lokalavis når han krever henvisninger til
rundskriv og reglementer, han ber om en ny stortingsproposisjon med et
følgedokument på 50 sider. Han etterlever jo ikke sine egne krav om slike
henvisninger i sitt eget leserbrev, til tross for at det er utrolig langt. Det
er rett og slett fordi det er praktisk umulig å etterkomme det han krever, og
det vet han.
Vi kommer ingen vei med løsaktige påstander som dette
heller: at ungdoemmen vår skulle være kollektivt ødelagt. Vet ikke Hoelseth at
Norge aldri har hatt bedre ungdom enn nå? Elisabeth M. Lie, lektor ved
Politihøgskolen sier dette. NOVA-rapporten «Ungdata. Nasjonale resultater 2010
– 2012» bekrefter det hun sier. Både erfaring og analyse, som Hoelseth er så
glad i, går imot hans egen synsing.
Jeg har aldri sagt at
ungdommen generelt er kollektivt ødelagt. Dybvik har helt rett i at ungdommen i
dag sannsynligvis er bedre i gjennomsnitt enn i min ungdomstid. Jeg oppfatter
at de er mer oppmerksomme i forhold til mobbing, bedre i språk, data, kan mer
om utlandet, drikker mindre osv. osv. Jeg har to døtre som er på vei ut av
tenårene, jeg har altså jobbet med ungdom. Hvorfor konstruerer Dybvik inn
påstander for å svekke motstandere? Jeg mener tilogmed at det var masse bra
ungdom blant de som helt klart ikke burde gått på sosialhjelp, men gjør det
likevel. De har tatt dårlige valg basert på feil råd fra voksne rundt dem –
NAV-konsulenter egen familie osv. De forsto ikke at det ikke var til deres eget
beste og at de heller burde jobbe, men de var ikke dårlige mennesker av den
grunn. I hvert fall de aller, aller fleste.
I en passiar jeg har hatt med Hoelseth på Twitter, skriver
han nemlig: «Analyse og erfaring er mine verktøy.» Vel, hvis bidraget hans skal
bli noe mer enn drønnende malm og klingende bjeller, så kom med det! Særlig det
med analyse er jeg interessert i.
Jeg tviler på at
Dybvik egentlig er det. Er det noen som tror fakta vil bite på ham i denne
saken?
Hoelseth utfordrer det bestående. Det har jeg sans for.
Oj, smiger. Er det
noen som tror ham? Tør jeg tippe er det bare utfordrere av systemet på hans
premisser han godtar?
Men det må gjøres renhårig. Å begrunne et generelt nei til
all sosialhjelp med en gammel sosiologisk undersøkelse av parlamentsmedlemmer i
Storbritannia, det blir for grumsete.
Undersøkelsen var ett
av mange, mange argumenter. Argumenter fra det innlegget, fra innlegg i Helse-
og sosialutvalget, fra bystyrets talerstol, en haug med blogginnlegg og
tidligere leserbrev.
Hoelseth må gjere leke cowboy og være tøff. Men han kan ikke
gjøre det under dekke av å være kjærlig. Det oppkonstruerte uttrykket hans
«Tøff Kjærlighet» faller pladask til jorden i møte med Bibelens mest berømte
passasje om kjærlighet. Der står at kjærligheten den er tålmodig og velvillig,
den krenker ikke, den utholder alt, tror alt, håper alt. Den er ikke oppfarende
heller står det, i motsetning til Hoelseths lysende nei-plakater.
Det står også, i
Evangeliet etter Johannes, kapittel 15, vers 10: Hvis dere holder mine bud,
blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans
kjærlighet.
Det er hva jeg kaller
Tøff kjærlighet. Eller er det kanskje ikke et tøft krav at vi må holde budene
og vi må tro at Jesus døde på korset for å sone for våre synder – hvis ikke får
vi verken Jesu tilgivelse eller kjærlighet?
Vi får håpe
norsklektoren aldri er vikar i noen religionstimer.
Eller hva med et
hverdagseksempel fra virkeligheten: Det hender at foreldre kaster ut barna sine
når de kommer et stykke opp i 20-årene fordi de mener det er på høy tid de
kommer seg ut i verden, tjene selv til livets opphold og få et selvstendig liv.
Det er ikke sikkert det føles like bra for alle som blir kastet ut på den
måten. Vi snakker rett og slett om tøff kjærlighet som er bra for disse
ungdommene.
Det er noen få
foreldre som ikke klarer sette grenser og viser det de tror er grenseløs
kjærlighet. Det er ikke spesielt lurt. Det er heller ikke spesielt lurt å la
sosialkontoret overta rollen som de naive foreldrene som ikke selvstendiggjør
barna i overgangen til voksenverdenen. Joda, Tøff kjærlighet er et begrep mange
vil kjenne seg igjen i sitt eget liv – man gjør ting en annen part ikke liker
der og da, men som er nødvendig å gjøre – og til det beste for den som blir
utsatt for det.
Jeg sier simpelthen ja til livets kompleksitet. Jeg sier ja
til kjærligheten.
Hallo! Er det noen
hjemme der?
Jeg sier ja til tillit. Jeg sier ja til kunnskapen om at et
menneske alltid er mer enn det man ser. Jeg sier ja til fagkunnskap. Jeg sier
ja til videre debatt og utvikling. Jeg sier ja til grundighet.
Ja, en form for
grundighet må det være i ethvert system. Ingen konsulenter kan gjøre ting etter
forgodtbefinnende i et system som NAV. Det jeg har bedt om er en innstramming
av kriteriene for å få sosialhjelp.
Jeg sier ja til et ark, både på NAV-konsulenter og
plitikeres pult med ti gode tips, ikke til hvordan man avviser, men hvordan man
aviser, altså til hvordan man best kan hjelpe. Mange mennesker trenger hjelp
til å få tint isen i sitt indre.
Du får ikke tint opp
isen i ditt indre ved å få kastet etter deg sosialhjelp. Ungdom jeg har
arbeidet med hadde det forferdelig på grunn av overgrep i barndommen. Det vil
de kanskje ha resten av livet. Men de vil ikke ha det et fnugg bedre inni seg
sittende i en sofa, pasifisert, sammenlignet med å komme seg på jobb. Kanskje
er begge deler like ille for mange, men all forskning viser at det å komme seg
ut blant folk og være i aktivitet får hjernen til å tenke litt mindre på de
triste tingene i hvert fall en del timer av dagen.
Hovedkonklusjon:
Kjetil Dybvik er norsklærer. Hvis dette hadde vært en stiloppgave ville han
strøket. Han har ikke lest teksten han skulle analysere godt nok. Han legger
inn ting i teksten som ikke står der. Han bruker faktaopplysninger som taler
mot hans egen sak. Han har vesentlige logiske brister og kunnskapsmangel om
saken, kombinert md å uttale seg skråsikkert. Det verste er nok likevel at han
bent frem benekter ting som står i teksten: Han hevder den ikke bygger på
fakta, men det gjør den jo! Den tar utgangspunkt i at sosialhjelpstallene går
oppover i en tid der utlendinger må ta ikke faglærte arbeidsoppgaver for å
fylle behovene i markedet. Dette er arbeidsoppgaver norsk ungdom utmerket godt
kunne tatt selv.
Og nok en gang, bare
for å fastslå det ennå en gang: Jeg kritiserer ikke arbeidsinnvandrerne for
dette, jeg kritiserer bleikfeit norsk frisk ungdom som kunne jobbet, men som
enten ikke forsøker å få tak i jobb, ikke gidder å flytte til en annen kommune
for å få en jobb eller kutter ut å jobbe etter kort tid når de får jobbtrening i
praksisplass - gjennom NAV eller attføringsbedrifter.
(Søndag 19. januar gjorde jeg mindre språklige forbedringer i dette innlegget)
(Søndag 19. januar gjorde jeg mindre språklige forbedringer i dette innlegget)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar