Politikk
begeistrer, irriterer, opplyser, forundrer og overrasker.
Overraskelsesmomentet denne gangen, for min del, var forsidesaken i Sandefjords
Blad lørdag 13. juli hvor det fremgår at juristene er i ferd med å konkludere
med at Color Line kan fortsette som før med sine avganger henholdsvis klokken
8.00 og 10.00.
Jeg
var svært så sikker i min sak om at Kystverkets tidligere utredninger viste at
det ville bli krevet en nøytral utvelgelsemetodikk av rutetider for fremtiden. Jeg
var riktignok litt usikker på om en slik nøytral utvelgelse ville bli påkrevet
før 2016 (Color Lines nåværende kontrakt gjelder til da), men jeg var sikker på
at det ville bli innført etter 2016. Med andre ord – at selskapene enten ved
budrunder eller loddtrekking. Nå mener juristene at Color Line kan fortsette
med sine rutetider til evig tid, utelukkende ut fra sedvane.
Jeg
er svært skeptisk, dersom dette blir den endelige ”dommen”. Dette er jo det
samme som å hindre konkurranse ettersom morgenruter ifølge forståsegpåere er det
som lønner seg og som fergeselskapene er avhengig av for å lykkes med for å få
til lønnsom drift. I såfall har Color Line nå fått evig fredning mot
konkurranse. Ifølge havnesjefen vil det ikke bli tillatt med en Fjord Line-avgang
mellom Color Lines avganger 8.00 og 10.00 av praktiske årsaker. Jeg er
skeptisk: Hvorfor kan ikke Fjord Line ha en avgang klokken 9.00 og vente i
Framnesområdet i tilfelle forsinkelser? Det er andre havneområder rundt om i
verden som er minst like trange og som mottar større skip med korte mellomrom
I
Sandefjords Blad de siste dagene har det kommet på trykk et par leserbrev som
nærmest fremstiller det som om et er synd på Color Line dersom de får
konkurranse. Det er sjeldent man ser en slik tårevåt sympati for et
milliardselskap. Jeg kan ikke skjønne at det er noe mer synd på dem om de får
konkurranse enn at et hvilket som helst annet milliardkonsern får det. Jeg vil
tro det gråtes en del i Nokia etter å først ha skapt mobilmarkedet og så tape
så grundig overfor Apple og Samsung. For eksempel.
Fergeselskapene
konkurrerer først og fremst om tax freekunder og ikke trailersjåfører,
argumenteres det. Ja, hva så?
Det
er sikkert ikke veldig taktisk å tale for at Color Line bør få konkurranse i
Sandefjord, all den tid et er 800 ansatte sandefjordinger ansatte i selskapet.
Det er velgere det også. Men jeg mener konkurranse er en positivt uansett. Jeg
kjenner flere ansatte i Color Line godt, har intervjuet grunnleggeren av
selskapet (Scandi Line) Jan E. Johansen for Sandefjords Blad og er stolt på
deres vegne over hva selskapet har fått til i Sandefjord. Men jeg kan ikke
skifte mening av den grunn.
Hvis
denne saken virkelig ender med at Color Line beholder sine morgenrutetider også
etter 2016, uten at det foretas en nøytral utvelgelse av rutetider, så er det
en lærdom når det gjelder kontrakter kommunen tegner med fergeselskaper. I den opprinnelige kontrakten inngått med Color
Line burde det fremgått utvetydig at det ville bli budrunder på rutetidene
etter kontraktens utløp. Jeg tror en privat havneeier ville lagt til et slikt
punkt – men når politikerne skal leke forretningsmenn er ikke slikt så nøye.
Jeg
kan nevne minst tre ting som gjør at Color Line fortjener konkurranse: Fjord
Line har laget en mer sjøsikker ferge = færre dårlige mager. Color Lines tax
free-utvalg er kjedelig og byr sjeldent på overraskelser og til slutt: Jeg vil
applaudere enhver ny ferge hvor det er høyere under taket.
Jeg
ser gjerne at det er Color Line som vinner denne konkurransen, men da må de
forbedre seg. Hvis kommunen ikke åpner opp for å gi Fjord Line rutetider om
morgenen behøver ikke Color Line gjøre stort for å bli bedre. Det er meg
komplett ubegripelig at noen kan bygge båter med så mye stål, men tydeligvis
ser seg tjent med å kjipe inn med 30-40 cm. i taket. Jeg er aldri plaget av
klaustrofobi, men det er jeg på tax freeavdelingen til Color Line.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar