Til tross for at FrP og Høyre er
i regjering sammen og at FrP og Høyre samarbeider om å holde en streng budsjettbalanse
i Sandefjord har det mange ganger blitt bråk når det gjelder helse- og
sosialpolitikk, mens det har vært ganske rolig ellers.
Og den som er FrPs representant
for helse og sosial – og som som oftest havner i bråket…det er meg. Hvorfor?
Det er jo litt synd at det har
blitt slik og ja, jeg stiller meg selv spørsmålet mange ganger – kunne jeg
oppnådd mer ved å holde munn, være mer ettergivende og forsøke å forhandle meg
til mer FrP-politikk?
Her en kort introduksjon til hva
som har skjedd i disse fire årene i Sandefjord helse- og sosialutvalg:
- Høyre nektet FrP å bli med på felles gruppemøter for helse- og sosialfraksjonen, så FrP måtte til enhver tid gjette hva Høyre mente – likevel forventet Høyre at FrP støttet dem. Men det var vanskelig når vi i FrP allerede hadde bestemt hva vi skulle mene på våre gruppemøter.
- Høyre ville trekke ut kommunens plasser fra byens eneste private sykehjem – Mosserød, noe som ville medført nedleggelse. Dette var bare merkelig all den tid sykehjemmets plasser var de rimeligste i Sandefjord. FrP trakk seg fra samarbeidet med Høyre. Da snudde de.
- FrP fikk det klare inntrykket at de hadde Høyre med seg på å gjøre alt i deres makt for å bevare Lunden sykehjem. Dette sykehjemmet for demente er landskjent for å være veldrevet, ha lavt sykefravær og ingen klager på at selve bygningsmassen er gammel. Høyre snudde imidlertid og vil i stedet bygge nytt. FrP mener man da foretar en unødig investering i bygningsmasse til 40-50 millioner kroner og at man i stedet kunne oppgradere Lunden og finansiert drift av noen flere sykehjemsplasser.
- Administrasjonen glemte å leie ut 3.000 kvadratmeter av den gamle sykehusbygningen i fem år. Varmen sto på om vinteren alle fem årene. Dette syntes ikke Høyre var kritikkverdig og ville ikke foreta seg noe som helst.
- FrP stemte for et tiltak der unge, friske sosialhjelpsmottagere måtte arbeide for sosialhjelp. Høyre stemte mot. Noen måneder senere stemte de for, men da kun for et tiltak som omfattet 15 av 100 sosialhjelpsmottagere i den aktuelle gruppen. Lenge etterpå åpnet de for at tiltaket skulle gjelde alle.
- Jeg forsto tidlig at Høyres leder for Helse- og sosial, Lisbeth Horn Bakken var sosialist – og etter hvert gikk av som leder midt i perioden og representerer i dag Senterpartiet. Det var vanskelig å forholde seg til henne. Når jeg sa noe hun ikke likte stønnet hun så høyt at jeg trodde hun skulle føde.
- I begynnelsen av perioden var Høyre restriktive til å ta inn flyktninger til byen, og sto hardt på antallet 20. I dag synes de 70 er Ok. Men allerede før Syriakrisen ville de doble antallet.
- Høyre sa klart og tydelig at de ikke mente private skulle blandes inn i å utføre omsorgsoppgaver – til tross for at partiet mener det motsatte på landsbasis. De stemte mot et privat omsorgsboliginitiativ selv om dette kunne gitt 60 omsorgsleiligheter. Totalt står 80 personer i kø for omsorgsleilighet i Sandefjord. De som venter på slik bolig må nå trolig vente til 2018 før et kommunalt alternativ stå nøkkelklart. Det private initiativet kunne vært åpnet i sommer.
- FrP har lagt frem planer for å øke antall sykehjemsplasser i Sandefjord, Høyre har i praksis redusert antall sykehjemsplasser fordi befolkningen har blitt eldre.
Rekk opp hånda de som tror at
FrP hadde klart å få Høyre til å snu i noen av disse sakene, basert på at vi
hadde vært litt mer høflige.
Rekk opp hånda de som tror
undertegnede hadde klart å holde meg unna en eller annen nervemedisin om jeg
skulle sitte stille og bare være blid – og reklamere for «samarbeidspartienes
politikk» basert på dette.
Når det kun har vært bråk i
Helse- og sosial og ikke de andre utvalgene og formannskapet, så er vel det et
bevis på at det er FrPs mann som er «vanskelig» der?, sier noen. Tja, det er vel litt øyet som ser, men det er
lettere å finne frem til kompromisser når man diskuterer skole – som er mye mer
bundet av lovverket, byggesaker og kultur. I kultur er det for øvrig en stor
stridssak ved at Høyre er villig til å bruke 20, 30, kanskje 40 millioner på
nødvendig forefallende arbeid på Jahres gamle bolig i Midtåsen.
Helse- og sosial er budsjettet
høyt – nesten én milliard kroner og politikerne har relativt stor frihet til å
rokkere innenfor budsjettet – vi kommer også ofte borti prinsipper der
partienes holdninger blir veldig tydelige.
I formannskapet har FrP vært
nødt til å gi opp de fleste avvikende forslag fra utvalgene, hvis ikke hadde vi
ikke kunne samarbeide med Høyre om noe som helst. Høyre danner flertall med KrF
og kunne sånn sett ignorert FrP totalt.
Men hvorfor var det sjeldent bråk i utvalget i de to periodene før 2011? Det hadde trolig å gjøre med at FrP hadde ledervervet og i mye større grad kontrollerte og la premisser.
Men hvorfor var det sjeldent bråk i utvalget i de to periodene før 2011? Det hadde trolig å gjøre med at FrP hadde ledervervet og i mye større grad kontrollerte og la premisser.
Min konklusjon: Det er vanskelig
å samarbeid med Høyre når de har 48 prosent av stemmene (FrP 12) og danner flertall med
et mellomparti. Da oppfører de seg som de gjorde mot FrP før
regjeringssamarbeidet – litt spesielt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar