søndag 10. mai 2015

NRK er ARK. Hva skjedde etterpå?

Det har skjedd mye positivt etter at jeg fikk forespørsel av NRK om å skrive innlegg på NRK Ytring. Forespørselen kom etter at NRK Ytring hadde fanget opp et Twitterutspill jeg kom med om NRK. Jeg er ikke sikker på hvilket, men det kan være fra en twitterdebatt jeg hadde med en av Aps stortingsgruppesekretærer.

Men nok om det: Samme dag innlegget ble publisert ringte programleder Ragnhild Laukholm Sandvik fra P2-programmet Salongen og tilbød at jeg kunne få en fast spalte der med navnet Rett til å velge. I Ytring-innlegget mitt hadde jeg antydet at NRK burde sende en ny serie etter samme lest som Milton Friedman laget for 35 år siden. To dager senere, 30. april ble jeg intervjuet i Salongen (Ca. 19.10 inn i programmet) og torsdag 7. mai kom min første radiospalte - som handlet om Ronald Reagan.

Klart jeg er glad for dette - og som jeg har fått kommentarer om: Jeg personlig kan ikke lenger påstå jeg blir kneblet av NRK. Men dette har jo ikke handlet om meg. Det har heller ikke handlet om at ikke en rekke FrPere inviteres til NRK for debatt og intervjuer. Jeg har vært opptatt av at NRKs journalister er farvet av at de har en rød bakgrunn og at dette kommer til uttrykk i valg av temaer. Blant annet.

Noen kommentarer til tilbakemeldinger jeg har fått på utspillet: Ved et par anledninger er jeg konfrontert med at hvis man studerer Medieundersøkelsen fra 2013 og 2015, så et det borgerlig flertall blant journalistene i Norge. Det er feil. Med andre ord: De som sier dette tolker undersøkelsen veldig, veldig annerledes enn meg. Jeg er redd jeg må si at de beviselig tar feil.

Her er medieundersøkelsen for 2015 (Se side 71): Legger man sammen tallene for Ap, SV og Sp får man 49 prosent - så det er bare en måte man kan hevde at det er borgerlig flertall, nemlig ved å påstå at MdG er et borgerlig parti. Det er jo bare å registrere at de hevder det selv, men det stemmer ikke i virkeligheten. For meg er det også ulogisk - hvis jeg personlig hadde trodd så hardt på grønne verdier kunne jeg jo ikke støtte vekstpartier som Høyre og FrP. Det er ulogisk å karakterisere dem som borgerlige.

Legger man til at det er 15 prosent journalister som ikke har svart, eller ikke vil si hva de stemmer på, så blir det relativt selvfølgelig at det er en overvekt sosialister blant journalistene. Det skal jo bare to prosent av disse 15 prosentene til å fastslå at det er et flertall sosialister blant journalister i Norge. (I tillegg kommer altså MdG). Mitt regnestykke blir da at vi har minst 62 prosent sosialister blant journalistene i Norge. Selv om man skulle hevde at Sp ikke er et sosialistisk parti, så stemmer altså påstanden.

I tillegg kommer det at undersøkelsen handler om journalister generelt og ikke om journalister i NRK. Den handler ikke om hva nyhets-, debatt- og dokumentarjournalistene stemmer i NRK - og det er blant disse - i NRK - jeg hevder det er et flertall Ap-folk.

Jeg påpeker også at det ikke er forsket tilstrekkelig rundt akkurat dette spørsmålet, men det betyr ikke at jeg ikke har klart å sannsynliggjøre mine synspunkter ved å vise til Medieundersøkelsen.

Jeg legger merke til en viktig ting i debatten. Ingen. absolutt ingen hevder at NRK er høyrevridd. Alle som kritiserer NRK for å ha en politisk slagside mener den må være rød. Det er et stort svakhetstegn for NRK.

Men at NRK tok meg med i et av deres radioprogrammer er selvsfølgelig gledelig - selv om det burde vært langt fler av oss som tenker litt annerledes rundt politikk og samfunnsliv i norske medier. Totalt er det altså 2 prosent journalister som stemmer FrP i Norge mot mellom 9 og 13 prosent velgere som stemmer på partiet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar