tirsdag 10. september 2013

Umoral på bryllupsdagen


Jeg kjører mang en gang forbi kirken nedenfor der jeg bor og blir i rent godt humør av å se festpyntede, forventningsfulle mennesker som skal gifte seg.  Ikke sjeldent står det en flott veteranbil foran kirken som skal bringe brudeparet til fotografering og festlokalet. Det jeg ikke var klar over, før inntil nylig, er at de fleste bryllupspar – som følge av at Norge har utviklet seg til et overbyråkratisk samfunn –  i  svært mange tilfeller gjør seg til lovbrytere når de setter seg inn i en slik bil.

Jeg tenker ikke på at de betaler sjåføren svart. Det er det nok noen som gjør, i og med at det ikke akkurat er lett å selge denne tjenesten på en lovlig og enkel måte. Hvis sjåførtjenestene koster 1.000 kroner eller mindre er det greit. Skal det betales en krone mer må brudeparet enten få faktura fra et foretak, eller sjåføren må levere et skattekort. Brudeparet må i sistnevnte tilfelle fylle ut skjema RF 1049 til ligningsmyndighetene for å få betalt arbeidsgiveravgift.

Tusen kroner for å kjøre bruden til kirken, så brudeparet til fotografering og så fra fotografering til festlokalet er ikke et sannsynlig beløp. Rundt 5.000 kroner er standardpris, etter det jeg har hørt. Jeg vil tro at det lave fribeløpet fører til at mangt et brudepar andre steder i landet starter sin første dag som ektefolk som skattesnytere. Kanskje hadde det vært en idé å øke fribeløpet? Når vanlige mennesker så lett gjøres til kjeltringer må det være noe galt.

Men tro ikke at dette innlegget bare handler om fribeløp. Synden som begås denne dagen er nemlig så mye, mye verre. Brudeparet må nemlig passe på å sette seg inn i en veteranbil hvis eier har selskapsløyve, hvis ikke bistår de lovbrudd. Det er nemlig straffbart å kjøre uten løyve, om du så bare kjører ett brudepar. I  Jaguaren, organ for Norsk Jaguarklubb forteller Wilfred Liljeroos om hva han måtte gjennom. Kort fortalt måtte han stille en bankgaranti på 77.000 kroner. Rentene av dette beregner han til 2.000 kroner. I tillegg kom etableringen av garantien: kr. 2.600, 3.000 kroner for realkompetansevurdering og deretter årlig løyveavgift på 3.000 kroner. Jeg tviler det på er særlig mange veteranbileiere, utenom Liljeroos  som har tatt seg bryet å skaffe løyve. Når han likevel skaffet seg løyve var det fordi noen tystet på at han hadde kjørt et brudepar.

Hva har dette samfunnet utviklet seg til?

(Her er artikkelen jeg referer til: http://www.hvamenerpartiene.com/vedlegg/Jaguaren.pdf)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar