søndag 26. mai 2013

Måtte kraften være med oss



Denne tusenlappen kan jeg bruke på meg selv. Da vet jeg hva jeg vil ha. Jeg leter etter beste kvalitet til lavest mulig pris når jeg skal kjøpe noe. Det er det som er så fint med å bruke sine egne penger på seg selv.

Denne tusenlappen kan jeg låne eller gi bort til noen. Hvis jeg gjør det er jeg opptatt av at pengene går til et godt formål. Hvis man gir pengene sine til andre, så er man nøye på hva de blir brukt til.

Denne tusenlappen kan jeg låne av noen. Da vil jeg også være nøye på hvordan jeg bruker pengene, for jeg vet at én dag må jeg betale pengene tilbake.

Denne tusenlappen kan andre mennesker bruke på andre mennesker. Ansiktsløse mennesker kan bruke pengene på ansiktsløse mennesker de ikke kjenner behovene til.  Noen av de menneskene som mottar pengene visste ikke en gang at de hadde behov for dem. Som min datter. Som 16-åring fikk hun vite at hun fikk 1.500 kroner i stipend i måneden på videregående skole, ennå hun hadde gratis bøker, bodde hjemme og hadde inntekter. Sånn går det når andre mennesker bruker andre menneskers penger og skal gjette seg til hva andre har behov for.

Vi må få slutt på at så mange andre mennesker bruker andres penger på andre. Byråkrater kalles de.

Hvis byråkrater skal bruke tusen kroner på et godt formål, så får ikke det formålet tusen kroner. For de som sitter og deler ut de tusen kronene skal også ha lønn. Derfor er ikke Norge så rikt som de røde vil ha det til.

Byråkratiet kveler Norge.

Vi får ikke bygget veier, vi får ikke bygget jernbane,  kriminelle går fri for politiet må skrive rapporter. Vi får ikke utdannet barna våre for lærerne er nedsyltet i skjemaer.

Som attføringskonsulent måtte jeg gjennomføre 47 sjekkpunkter for å kunne hjelpe en stakkar inn i jobb, selv om det noen ganger holdt å ta én telefon til en arbeidsgiver.

Noen sier at det er meningsløst å kjempe mot byråkratiet fordi byråkrater er nødvendige for å gjennomføre politiske vedtak. Men det handler om størrelsen på byråkratiet og hvordan vi organiserer det. Det handler om holdninger. Det handler om verdier. Fremskrittspartiet får ikke penger fra byråkraters fagforeninger for å mene noe.

Valget den 9. September handler om følgende: Vi lever ikke lenger i et demokrati, vi lever i et byråkrati.

Vi må ta Norge tilbake! Måtte kraften være med oss!

(Dette er manuset til talen jeg holdt på FrPs landsmøte lørdag 25. mai 2013 på Gardermoen. Fremføringen avvek noe fra manuset. Jeg håper på å kunne legge ut YouTubevideoen av talen senere).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar